Näringsliv

Nyhetskompass

Rollups – ett måste för utställare

Syns du inte finns du inte. Så enkelt är det. Detta gäller inom flera områden men i synnerhet för mässor och utställningar. Det är här som rollups kommer in i bilden.

Vad är en rollup?

Enkelt förklarat är det ett slags plakat fast med vissa viktiga skillnader. Först och främst kan en rollup stå upp på egen hand, den behöver inte hållas upp av en person eller fästas mot en vägg. Rollupen i sig består av ett starkt och böjbart material, exempelvis polyester. Detta material kan enkelt rullas ihop, vilket gör den praktisk att ta med, plus att den även passar utmärkt för tryck. Denna kombination har gjort rollups till en självklar del av utställningsutrustningen.

Vad kostar rollups?

En rollup kan kosta från 400 kr upp till 2 000 kr, i vissa speciella fall ännu mer. Det som påverkar priset är storleken och kvalitén. Ju större rollup, desto dyrare blir det. Det finns även rollups som är utvecklade för att klara av speciella utmaningar. Det kan handla om att den ska klara av utomhusbruk, vilket i princip innebär att den inte ska kunna välta så enkelt. För personer som vill kunna visa riktigt stora bilder eller budskap finns det möjlighet att välja rollups som går att ställa tätt intill varandra. På så sätt kan varje rollup visa varsin del av bilden.

Vad ska en rollup innehålla?

Det är fantasin som sätter gränserna. Det vanligaste trycket är företagets namn och logga, alternativt en produkt eller tjänst som du vill marknadsföra. Det är dock viktigt att tänka på varför du köper rollups. Om de ska användas för en utställning eller mässa är syftet att informera och marknadsföra vilka ni är och vad som erbjuds. På så sätt kan du locka till dig personer som är intresserade av just ditt företag, dina produkter eller dina tjänster.

Ett smidigt alternativ

Mässor är perfekta platser till att hitta nya kunder och för att marknadsföra sig. Se till att du beställt rollups som verkligen sticker ut från mängden. Det är otroligt smidigt att kunna rulla ihop sina affischer och lika snabbt få upp dem.

Så fungerar det med förnyelse av LEI-kod

Då en LEI-kod är kopplad till ett specifikt företag behöver en förnyelse ske varje år. När förnyelse sker kommer företaget som har hand om administrationen hämta in information från offentliga register och matcha detta mot tidigare uppgifter. Har något ändrats sedan förra året kommer därmed de nya uppgifterna att registreras vilket gör att uppgifterna aldrig är mer än ett år gamla.

Enkel administration med flera års uppdateringar

För att underlätta för företag som har LEI-kod kan denna kod automatiskt uppdateras en gång per år under den period som man betalat för. Det krävs alltså förnyelse en gång per år men genom att exempelvis teckna ett treårs-avtal behöver man som företag inte se över detta förrän efter tre år. Uppdateringar i registren sker helt automatiskt.

I detta fall ges generellt även en viss rabatt. Detta mot att man betalar för sin uppdatering av LEI-kod en gång per år.

Ej förnyelse stoppar handeln

I det fall ett företag inte väljer att förnya sin LEI-kod kommer denna att löpa ut. När investeringstjänsteföretag ska genomföra handel kommer de kontrollera att företaget har en aktiv LEI-kod. Om så inte är fallet kan inte handeln genomföras. Detta eftersom kravet finns på LEI-kod vid handel med värdepapper.

Däremot förfaller inte koden på så vis att man får ny kod om man efter några år anser sig behöva kod igen. Den kan istället beskrivas som ”vilande”. Ett företag kan alltså ha en LEI-kod vilande och sedan aktivera den igen vilket därmed är en förnyelse.

Detta gör att ett företag aldrig kan ha flera olika LEI-koder. Har man en gång fått en LEI-kod är det denna som gäller. Däremot är det skillnad på om den är aktiv eller inte.

Räkna med en dag för förnyelsen

Om en bank eller värdepappershandelsföretag anger att LEI-koden är inaktiv kan detta bero på att förnyelse precis håller på att ske. När en LEI-leverantör får uppdrag att förnya en kod sker sökningar i offentliga register och verifiering av den data som insamlas. Därmed validerar företagen de uppgifter som finns i GLEIF databas. Men denna databas uppdateras bara en gång per dag vilket innebär att man bör vänta en extra dag innan förnyelsen är genomförd.

Verkar allt detta med LEI-koder svårt, lugn. Det finns experter på området som hjälper dig, välj därför NordLEI.

Hitta rätt elektriker i Stockholm

Hitta rätt elektriker i Stockholm

Elarbeten och installationer ska alltid utföras av en auktoriserad hantverkare, framför allt för säkerhetens skull. I Stockholm finns hundratals elektriker och det kan vara svårt att veta vilka som är bra och vilken man ska välja. Om man söker på nätet efter exempelvis ”elektriker Stockholm” kommer sökresultaten svämma över och förvirringen är ett faktum. Det finns några bra tips på hur man ska gå till väga när man väljer ut en elektriker.

Använd smarta sidor

Det finns idag många sidor som listar företag inom en viss bransch där man får en klarare överblick av vad som finns, istället för att scrolla igenom alla alternativ i en sökmotor. Hitta en sida som listar elfirmor och elektriker och skriv sedan in den aktuella orten och du kommer få upp en lista på elektriker i Stockholm. Nästa steg är att välja ut ett par firmor som verkar intressanta innan du går vidare till nästa steg.

Elsäkerhetsverket är en bra hjälp

En väldigt bra fingervisning för om företagen är bra eller inte är att använda sig av elsäkerhetsverkets e-tjänst. På ett enkelt sätt kan du kontrollera de olika företagen genom att fylla i den information och uppgifter som sidan kräver så kommer du få fram viktig information av de firmor du valt ut.

Referenser och omdömen

En annan viktig del som kan vara till stor hjälp är att leta och läsa referenser och omdömen om företagen. De flesta seriösa företag har referenser från tidigare utförda jobb direkt på sin hemsida som besökarna kan ta del av. Detta kan vara bra marknadsföring för företaget men också en bra sak för dig som letar efter en seriös elektriker.
Ett annat sätt att gå tillväga är att kolla runt bland dina bekanta om dom möjligtvis nyligen utfört en elinstallation med hjälp av ett elföretag. Deras upplevelse av företaget kan du i så fall ta med i dina beräkningar när du ska välja firma för dina elarbeten.

Hantverkarbranschen i Stockholm är en djungel och det är viktigt att lägga lite tid på att leta efter en seriös elektriker för att få arbetet utfört på ett säkert och korrekt sätt. Om du använder dig av olika metoder för att kontrollera några olika företag kan du sedan välja det som känns bäst för just dig, och dessutom känna dig trygg med den nya installationen i ditt hem.

Att boka hälsokontroll direkt

Idag är det för många ganska långa väntetider till vårdcentralen. Om man upplever att man inom en ganska kort tid vill göra en hälsokontroll, så finns det företag att vända sig till. Ett annat skäl att vända sig till dessa är att de utan frågor tar prover som vårdcentralen kanske behöver lite övertalning för att göra. Ett företag vi tittar på erbjuder en komplett hälsokontroll där de testar åtta olika områden. Är det lönt att göra det? Och vad är det egentligen som testas?

Hjärta och kärl

Sjukdomar i hjärta och kärl är bland de främsta dödsorsakerna i världen – och främst i Europa, USA och andra delar av västvärlden. En riskfaktor är höga blodfetter – en faktor som går att påverka själv genom att lägga om kost och träning, till exempel. Företaget testar blodfetterna av just det här skälet.

Diabetes

Diabetes drabbar många svenskar varje år. Är det typ 2 så innebär det att kroppen inte kan producera tillräckligt med insulin. Det här leder i sådana fall till att sockret finns kvar i blodet, vilket i sin tur leder till mycket höga blodsockernivåer. Vanligt är att celler i kroppen inte är känsliga mot just insulin, vilket brukar kallas för insulinresistens.

Blodstatus

Något annat som företaget testar är blodstatus. De skriver att blodbrist innebär att man har för lite röda blodkroppar i sig. Det är de röda blodkropparnas uppgift att se till att cellerna får syre, och de behövs även för till exempel energiproduktion och ämnesomsättning.

Här finns en vårdplats som erbjuder snabb hälsokontroll i Stockholm och städer i närheten.

Hur går det till?

Hälsokontrollen beställs helt enkelt på nätet. Det går snabbt, och du identifierar dig med BankID. När du har gjort det tar du reda på var deras närmaste samarbetspartner finns. Du får upp alla alternativ på en karta, och det är lätt att hitta den mottagning som finns närmast. Ofta finns de på en vårdcentral i närheten. De allra flesta erbjuder drop-in – det vill säga att du bara kan gå dit för att göra dina prover – och du får sedan resultatet från din hälsokontroll skickat till dig, tillsammans med en läkarkommentar.

Viktiga nummer att ha i bilen

I ett hem kan det vara smidigt att ha en lista på viktiga telefonnummer. Det kan vara till hyresvärden, en elektriker, VVS-personal med jour osv. Lika viktigt är det att ha en uppdaterad lista i bilen. Att förlita sig på att den egna mobilen alltid är hel och att man därmed kan nå telefonnummer via den kan vara en falsk trygghet. För dig som ska ut i Stockholmstrafiken kan dessa nummer vara extra bra att ta med.

Bilbärgning

Ha alltid ett nummer till företag inom bilbärgning. Sök upp en bilbärgning i Stockholm var det finns jourtider – dvs. att de kan köra ut dygnet runt. Bor du exempelvis i Stockholm finns flera bilbärgare att välja på både med och utan abonnemang. Det är även möjligt att teckna bärgningsförsäkring som därmed gäller över hela Sverige. Det som sker i detta fall är att försäkringsbolaget har avtal med lokala bärgare som därmed kommer och drar bort bilen oavsett var i Sverige du befinner dig.

Bilförsäkringen

Motorstopp eller olycka? Ha med dig numret till försäkringsbolaget så kan en del hjälp ordnas. Det finns exempelvis bilförsäkringar där bilbärgning ingår med garanti att detta sker inom en viss tid. Men det finns även där de assistansen är mer begränsad. I vissa fall kan det tecknas tilläggsförsäkring som förbättrar villkoren kring bilbärgning.

Sjukvårdsrådgivningen

Önskas sjukvårdsrådgivning eller rådgivning är 1177 bästa numret. I likhet med 112 är det öppet dygnet runt men här är det inte lika brådskande. Man kan exempelvis ringa dessa vid mild förgiftning och bli kopplad till giftcentralen.

Polisen

Alla kan akutnumret 112. Men det är inte alla som kan numret till polisen om det inte är akut. Därmed finns fördelar i att skriva upp 114 14 vilket är numret till polisen så länge det inte är brådskande karaktär. Det är exempelvis polisen du ska ringa om du kör på ett djur. Ligger djuret så att det blir allmän fara bör 112 användas. I annat fall kan 114 14 användas.

Trafikcentralen

Ser du något som kan vara farligt för medtrafikanter? Det kan vara allt från att någon åker på fel sida av vägen till att det är ett hål i marken. Kontakta den lokala trafikcentralen som därmed kan få ut denna information till andra trafikanter. I Stockholm är det 020 -290 290 till centralen och för de som vill se aktuellt trafikläge kan detta ske via Trafiken.nu eller deras app.

Ovanliga vägar att hitta lediga lager

Ovanliga vägar att hitta lediga lager

Det är inte alltid lätt för företagare att hitta passande och lediga lager. Detta oavsett om det handlar om långtidslagring eller om produkterna bara ska lagras där under en kort tid tills kunder beställer dem och de ska skickas iväg. Ett alternativ är att hyra kompletta lager. Det är även bäst om det handlar om stora mängder som ska lagras. Men för småföretagaren finns även ett par andra alternativ.

En väg är att hyra förrådslagring. I de flesta medelstora och stora städer finns magasineringsföretag. Företag som tillhandahåller ett mycket stort lager som de sedan delar upp i mindre bås eller förråd. Istället för att söka efter lediga mindre lagerlokaler kan ett eller flera av dessa förråd hyras. Generellt har man tillgång till dem dygnet runt och en fördel är även att inte några långa avtal behöver skrivas så som ofta sker om en lagerlokal hyrs.

En väg är att hyra plats av privatpersoner. Det är ytterst få företag som hyr lager av privatpersoner. Men är bristen på lediga lagermöjligheter stor kan det absolut vara ett alternativ. Ett exempel är personer som bor i stora villor men inte behöver använda alla rum. De kan då hyra ut ett rum som lager till företaget eller till andra privatpersoner. I Stockholm finns till och med en tjänst som förmedlar lediga lagerutrymmet från privatpersoner till de som söker plats för lagring.

Konvertera till dropshipping

E-handlare behöver generellt stora lager för att snabbt kunna skicka de beställda varorna till sina kunder. Men det skapar även relativt stor kostnad för lagerhållning och förvaring. En lösning kan vara att istället börja med dropshipping. Därmed kommer dagens lagerutrymmen bli helt lediga då de produkter som kunderna köper skickas direkt från importören eller tillverkaren. Som E-handlare har man enbart ansvar för kontakt med kunden, fakturering och kundservice. Men några produkter har man aldrig då dessa aldrig ”mellanlandar” hos E-butiken.

Jobba på höjden

Med brist på lediga lokaler och mycket höga hyror per kvadratmeter (i storstäderna) blir det extra viktigt att hitta alternativa lösningar. En lösning kan vara att jobba på höjden. Att skapa förvaringsmöjligheter ända upp till taket i vissa delar av lokalerna. Det gäller helt enkelt att vara kreativ.

Skapa hemsida? Här är tipsen!

Skapa hemsida? Här är tipsen!

Om du har ett företag eller helt enkelt vill nå ut till en publik, behöver du en professionell hemsida. Idag finns det mesta på nätet och därför är det otroligt viktigt att man lyckas stå ut med sin design och även kommunicerar bra med sina kunder. Med hjälp av en välfungerande och snygg hemsida kommer du en lång bit på vägen. Om du själv skulle behöva något, låt oss säga en ny tatuering, kommer du förmodligen att googla på det. Om du sedan går in på en tatueringshemsida som ser amatörmässig och ful ut kommer du förmodligen inte få särskilt mycket förtroende för företaget. Det är otroligt viktigt att visa sin bästa sida. Även texten är viktig, har du minsta slarv- eller stavfel kommer läsaren att tappa både intresse och förtroende.

Anlita hjälp

Det finns många företag som idag bygger hemsidor och som kan hjälpa privatpersoner och företag att bygga sin egen. Detta kan vara ett bra sätt om du själv inte har någon erfarenhet av design eller webblayout. Ett företag kan, tillsammans med dig, ta fram en design som fungerar för ditt företag. Kanske vill du expandera och nå ut till en internationell marknad? Då kan det vara lämpligt att erbjuda språkval för din hemsida. Fundera lite på hur du skulle vilja att din nya hemsida ska se ut och vad som ska finnas på den. Antingen kan du göra den själv med hjälp av olika program som exempelvis iFormat eller WordPress. Eller så kan du kolla runt lite på nätet för att se om du kan hitta ett företag som erbjuder något som kan fungera.
Hemsidor är ungefär som ett virtuellt kontor eller en virtuell butik. Det gäller ju att det första intrycket är perfekt och att sidan är snygg och lätt att navigera i, precis som om det vore en butik. Vad som även är viktig är att den laddar snabbt. Detta åstadkommer du genom att exempelvis inte lägga in för stora bilder på hemsidan. Dessa skall integreras i hemsidan i webbstorlek, för att optimera att sidan laddas snabbt. Om sidan laddas för långsamt riskerar du att besökaren söker sig till andra platser. Dessutom rankar Google sidor som laddar långsamt lägre.

Plastglas med fantastisk kvalitet

Plastglas ger kanske associationen till skräp och slit och släng. Och så kan det många gånger vara om du väljer att köpa plastglas med en sämre kvalitet. För kvaliteten skiljer sig åt mellan olika glas. Det kan vara värt att köpa plastglas med mer kvalitet, dels för att spara pengar och dels för att få en så lik känsla som ett riktigt glas kan ge som möjligt. Även om dessa plastglas kan kosta lite mer än vanliga plastglas, kommer du att upptäcka fördelarna med det.

Dessa glas kan dessutom både användas gång efter gång och även återvinnas när du väl är klar med dem för gott. Plastglas från företag som Govino är tunna men samtidigt elastiska. De spricker inte som andra plastglas av sämre kvalitet kan göra och de är även gjorda i ett material som inte kan krossas eller gå sönder då det är tillverkat i patentskyddad polymerplast som givetvis är fritt från BPA, ett ämne som är förbjudet i många länder. Glasen kan till och med diskas i diskmaskin för privat bruk upp till 40 grader Celsius i ungefär 70 minuter. I annat fall rekommenderas handdisk.

Plastglas som kan användas för många tillfällen

Plastglas som till exempel kommer från Govino erbjuder glas för många olika tillfällen. Oavsett om du ska sitta hemma i trädgården och ha en trevlig stund i solen, vinprovningar eller om du ska ha en större fest så är dess plastglas utmärkta. Det finns flera tillfällen som man kanske inte vill ha glas, till exempel på kalas eller fester utomhus, picknick eller på båten eller i husbilen. Oftast hittar du glas som passar för alla tillfällen som till exempel ölglas, champagneglas, vinglas, dricksglas samt vinkaraffer.

Samtidigt vill du inte förlora känslan av att ha ett riktigt snyggt glas som dessutom känns bra i handen. Glas från till exempel Govino har spår, vilket förhindrar att glaset kommer att glida dig ur händerna. Glaset är även lätt böjbart och har en ergonomisk fördjupning för tummen för att på så sätt ge en ökad greppbarhet. Dessutom är det unikt eftersom det behåller både smaken, doften och känslan, precis som ett riktigt glas.

Lediga lager: Hitta rätt i djungeln av lagerlokaler

Lediga lager: Hitta rätt i djungeln av lagerlokaler

Det finns en hel del lediga lokaler att hyra i de allra flesta svenska städer. Det kan dock vara svårt att hitta rätt i djungeln av lagerlokaler, inte minst på grund av att den information som tillhandahålls av fastighetsägaren ibland är ofullständig. Det kan därför vara värt att noggrant syna de olika objekten i sömmarna innan du gör ditt val.

Innan du du börjar titta på lediga lager i din stad bör du ha följande saker klart för dig:

  • Det högsta belopp som du har råd att betala i hyra varje månad.
  • Hur mycket utrymme du behöver nu och 3 år framåt i tiden. Detta då de flesta hyresvärdar önskar teckna hyresavtal som sträcker sig över flera år.
  • Ditt ideala läge – vill du befinna dig nära en hamn eller flygplats, nära större vägar eller kanske i närheten av kunder, leverantörer eller andra intressenter?
  • Vilka egenskaper tittar du på hos lediga lager – behöver du ha extra stor(a) port(ar) för in- och utlastning? Eller kräver din verksamhets art särskild takhöjd inne på lagret eller extra utrymme utanför själva byggnaden etc.?

Gå vidare med din jakt på lediga lager

När du väl har en tydlig bild av ditt exakta behov kan du börja skanna av marknaden efter lediga lager. Detta kan du bland annat göra genom att kontakta hyresvärdar direkt för att se vilka objekt de har tillgängliga för stunden.

Om du hittar en ledig lokal med en layout som inte riktigt motsvarar ditt behov, kan du testa att fråga hyresvärden om vissa förändringar kan göras eller om lokalen kan göras om. Detta är inte alltid ett alternativ men det kan ändå vara värt att fråga.

Välj inte det första lediga lager som du kommer över bara för att det motsvarar dina behov. Se till att du har kartlagt alla dina tillgängliga alternativ innan du gör ditt val. Anledningen till att du helst vill ha åtminstone två eller tre olika alternativ att välja mellan är att du på så vis får möjlighet att försöka förhandla fram mer fördelaktiga villkor genom att ställa de olika hyresvärdarna mot varandra.

Om ett annat företag skulle hyra den lokal som du är intresserad av eller om en hyresvärd inte skulle vara villig att förhandla, har du då andra objekt att falla tillbaka på.

Fem behandlingar som erbjuds av Solna Dental

Fem behandlingar som erbjuds av Solna Dental

Solna Dental är en akuttandläkare i Stockholm, bara några minuter med tunnelbana från stadens centrala delar. Kliniken erbjuder en rad olika behandlingar, varav flera går att hitta information om på deras hemsida. Här ger vi exempel på fem behandlingar som erbjuds av Solna Dental, akuttandläkaren i Stockholm, vill du få koll på alla behandlingar besök akuttandläkarestockholm.net.

Implantat

Implantat har blivit allt vanligare på senare år. Det är ett sätt att ersätta en skadad eller förlorad tand. Det behöver inte bara vara en tand som ersätts, utan det kan ibland vara en hel tandrad. Bra att känna till är att det kan bli en ganska dyr behandling, särskilt om man gör fler än en tand.

Det man gör är att skruva fast en titanskruv i tandbenet, som man låter läka fast. Efter några månader skruvar man sedan på den konstgjorda tanden. Det är viktigt att den nya tanden är anpassad vad gäller form och färg, för att resultatet ska bli riktigt bra. Den behöver helt enkelt passa ihop med munnens övriga tänder.

Reglering

Tandreglering är vanligt bland både barn och vuxna, även om det kanske är vanligare bland de yngre. Det är ett sätt att korrigera tänder som vuxit snett. För många handlar det främst om estetiken, att man tycker att ens leende inte ser särskilt bra ut med sneda tänder. Det kan också göras av rent praktiska skäl, att tänderna behöver korrigeras för att skapa ett bra bett.

Faktum är att en tandreglering kan ha många praktiska fördelar, och alltså inte bara estetiska. Till exempel kan det upplevas lättare att hålla tänderna rena, vilket i längden bidrar till att det blir enklare att hålla reda på sin munhälsa i största allmänhet. Det finns en rad olika tandställningar att välja mellan. Solna Dental, din akuttandläkare i Stockholm, kan hjälpa dig med att välja det som passar bäst just för dig.

Snarkskena

Snarkskena är kanske inte en behandling som folk förknippar akuttandläkare med. Dock är det något vi utför till patienter, som kommer hit från olika delar av Stockholm. En snarkskena hindrar tungan från att falla bakåt och täppa till gommen, vilket är en mycket vanlig orsak till snarkningar  och sömnapné.

Sida 1 av 2

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén