Svenskt Näringsliv

Nyhetskompass om Svenskt Näringsliv

Ett bodelningsavtal delar upp boets tillgångar och skulder

En bodelning är sällan en särskilt munter tillställning. Den går nämligen ut på att dela upp två makars egendom mellan dessa. Detta kan ske efter att den ena maken har gått bort, men bodelningen kan även äga rum i samband med att makarna separerar. Ett skriftligt bodelningsavtal ska upprättas i samband med separationen. Detta är ett viktigt steg i processen och nedan förklarar vi varför.

Till att börja med är det viktigt att klargöra vad syftet med detta avtal är. Ett bodelningsavtal är helt enkelt ett avtal som reglerar boets skulder och tillgångar. Egendomen delas upp mellan de bägge makarna och båda parter ska signera avtalet. Om den ena parten till exempel vill köpa loss en bostad från den andre regleras detta i avtalet. Det ska då framgå hur mycket den utköpta parten ska erhålla i bodelningslikvid.

Efter som en separation ofta kan vara ganska känslofylld är det också lätt hänt att även bodelningen präglas av detta. Samtidigt krävs ett pragmatiskt förhållningssätt till det hela och det är viktigt att de inblandade parterna är lösningsorienterade. Om så är fallet kan även en mer komplex och infekterad bodelning påskyndas och i slutändan kosta bli lite mindre kostsam.

Ta hjälp med att upprätta ett bodelningsavtal om så krävs

Det är inte alltid som man kommer överens om hur boet ska delas upp. Om så är fallet kan det vara värt parterna anlitar varsin jurist. Genom att göra detta får du som part ett ombud som bevakar dina intressen i processen. Dessutom kan denna hjälp ofta minimera risken för att konflikten fördjupas ytterligare.

Det finns flera skäl att ta denna hjälp när det är dags att teckna ett bodelningsavtal:

  • Juristen företräder dig och dina intressen i bodelningen. Du får hjälp att säkerställa så att allt går rätt till och att du inte råkar missa något.
  • De agerar ombud och handlar å dina vägnar. Detta gör att du själv slipper befinna dig mitt i konflikten rent fysiskt.
  • Ibland kommer inte de bägge makarna överens om hur boet ska delas upp. Genom att ta hjälp av ett ombud kan du då få hjälp att strida för din sak.

Vad är en digital byrå och vad kan den göra för mig?

Det finns många flashiga och heta begrepp i den digitala sfären som inte alltid är så lätta för utomstående att förstå sig på. Ett av dessa stöter du på när du kommer i kontakt med en digital byrå. Vad är egentligen en sådan och vad jobbar de med, undrar du förmodligen? Fortsätt att läsa så ska vi bena ut detta åt dig!

Vad är en digital byrå?

En digital byrå som webstr.se är något slags mellanting mellan en webbyrå och en reklambyrå. De är strategiska och kreativa samt har ett fokus på sådant som sociala medier, sökmotoroptimering och liknande. Man kan sammanfatta det hela med att de jobbar med digital kommunikation och marknadsföring. Det är alltså inom detta segment som de kan erbjuda dig hjälp och expertis.

Fördelarna med att arbeta med en byrå som kan det digitala

Känner du dig osäker på huruvida det är rätt val för ditt företag att anlita en digital byrå? Fördelarna med att arbeta med en byrå som är experter på digital kommunikation och marknadsföring är bland andra att:

  • Du alltid är uppdaterad om de senaste trenderna.
    Flugor kommer som bekant och går inom den digitala världen. Det är svårt att veta om den nya våg som du ser torna upp sig framför dig kommer att bestå över tid eller sköljas bort. Därför bör du samarbeta med en byrå som förstår sig på digital kommunikation och kan hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna. Det ligger nämligen i deras natur att vara banbrytande samt att testa nya tekniker och strategier.
  • Samarbetet låter dig fokusera på tillväxt.
    När du samarbetar med en byrå som är experter på det digitala kan du fokusera helt och hållet på tillväxt. Du kan använda denna samarbetspartner som en hjälp för att skapa en hävstång som låter dig skala upp ditt företag snabbt och effektivt.
  • Du får tillgång till insikter från avancerade verktyg.
    Ännu en fördel med att inleda ett sådant här samarbete är tillgången till insikter från avancerade och komplexa verktyg. Det finns helt fantastiska verktyg där ute som kan hjälpa dig att få värdefulla insikter om din synlighet i sökmotorer samt om dina kunder m.m.

Om Samsung S20 fe skal, fodral och skärmskydd

Vilket skydd ger ett Samsung S20 fe skal och vad skiljer det mot ett fodral? Behövs skärmskydd och vilka olika alternativ går det att välja på?

Skärmskydd – I plast eller härdat glas

Skärmskyddet limmas fast på skärmen och skapar därmed skydd mot repor och stötar. I varje förpackning brukar det ingå:

  • Skärmskydd i form av plastfilm eller härdat glas
  • Torr microtrasa
  • Fuktig microtrasa

Dessa microtrasor är mycket små och kan användas för att få bort smuts och fett på skärmen innan skyddet monteras.

Samsung S20 fe skal – i olika utföranden

I jämförelse mellan de olika skydd som finns är det störst utbud av Samsung S20 fe skal. Dessa finns i ett mycket stort antal varianter – och med varierande nivå av skydd.

De enklaste skydden består av formgjuten hårdplast som ”snäpps” på mobilen. De skyddar mot repor på mobilens baksida, och sidor, men väldigt lite mot skador som uppkommer vid stötar. Önskas ett tydligare skydd mot stötar bör istället de modeller väljas som har är lite tjockare och stötdämpande effekt inbyggd. Denna effekt uppnås genom en ”innerkärna” av dämpat material och därefter ett hårt ytterskal. Skulle en mobil tappas i golvet ska därmed inte stöten förstöra elektroniken.

Extra stöttålig – Via tester

En del Samsung S20 fe skal har genomgått tester just för att bevisa dess förmåga att stå emot stötar. Ett märke som gör tester på sina skal är Spigen, ett märke som just är känt för extra gott skydd till ett flertal olika mobilmärken. Det kan exempelvis anges att skalet har kunnat skydda en mobil från att skadas vid ett fall på 1,2 meter och vid minst 25 tillfällen. Genom att så många olyckshändelser simuleras blir det statistiskt säkert att skalet verkligen ger det skydd som den utger sig för att ge.

Fodral – Säkrast för hela telefonen

Det mest klassiska mobilfodralet har kortfack och sedelfack samt ett lock som stängs så att mobilen skyddas både på fram och baksidan. På detta sätt skapas ett effektivt skydd runt om hela mobilen och detta framförallt om även skärmskydd används.

Däremot är det viktigt att komma ihåg att fodral kan ge ”falsk säkerhet”. Ett Samsung S20 fe skal med inbyggd dämpningsfunktion vid stötar kan mycket väl vara bättre utifrån stötar än ett enkelt fodral. Detta just beroende på hur produkten är uppbyggd. Som alltid är det viktigt att se på helheten.

Jämför företagslån via A5.nu

Det är helt normalt och fullt logiskt att du som företagare och entreprenör ibland behöver låna lite pengar. Det är nämligen vida känt att det krävs pengar för att tjäna pengar. Därför bör du jämföra företagslån via sajten A5.nu när du ska ta ett lån. Genom att göra detta kan du nämligen låna smarta och hitta det lån som passar ditt företag bäst.

Nedan förklarar vi varför du bör jämföra via just denna jämförelsesajt. Vi berör även några av de vanligaste anledningarna till att företag behöver låna pengar. Häng med!

Därför bör du jämföra lån via sajten A5.nu

Det finns idag jämförelsesajter för nästan allt. Du kan till exempel välja att jämföra priser på produkter eller tjänster av olika slag. Kanske vill du hitta den butik som har det allra lägsta priset på en viss skomodell? Eller så kanske du vill teckna den allra billigaste hemförsäkringen? Oavsett ändamål finns det ofta en jämförelsesajt som kan hjälpa dig med detta.

Men du skulle ju inte besöka en fiskhandlare när du är ute efter en fin köttbit. Därför bör du inte heller besöka en generell jämförelsesajt när du letar efter något specifikt. Välj hellre en specialiserad aktör som kan hjälpa dig att jämföra exakt det som du är på jakt efter!

A5.nu är en sajt som hjälper företagare att jämföra företagslån. De kan därmed hjälpa dig att hitta rätt lån utifrån ditt behov. Så när det är ett lån till företaget som du är ute efter är det den sajten du bör besöka!

Vanliga anledningar till att företag väljer att låna pengar

Det finns såklart många skäl till att företag lånar pengar. Några av de vanligaste anledningarna till att företagare använder jämförelsesajter som A5.nu är dock för att:

  • Täcka kostnaderna för att starta upp ett nytt företag.
  • Få tillgång till kapital för att betala löpande utgifter i företaget.
  • Köpa inventarier såsom inredning eller verktyg av olika slag.
  • Skaffa kapital till investeringar som genererar mer pengar än vad de kostar.
  • Minska den personliga risken i form av privata pengar som är uppbundna i företaget.

Stugor invid kalfjället

I Björnliden i norra Dalarna finns boende med naturen rakt utanför dörren och möjlighet till en mängd aktiviteter för hela familjen, sommar som vinter. Skidåkning, skoter, vandring eller mountainbike är bara några exempel, och välpreparerade spår och leder finns nära inpå. Den som vill göra en fjälltur på skidor eller med vandringskängor kan med fördel söka sig till Grövelsjön som utgångspunkt för ett en- eller flerdagars äventyr i naturen. I närheten finns även Idre fjäll för alpina upplevelser för nybörjare och vana åkare, och för den som är nyfiken på samisk kultur finns flera spännande platser att besöka för att lära sig mer.

Aktiviteter som passar för familjen

Lockar det med fart och fläkt, blandat med stora naturupplevelser? Då är mountainbike värt att testa. Med välbyggda stigar och leder kan både nybörjare och vana stigcyklister hitta en utmaning på rätt nivå. Om det istället är lugn och ro som hägrar på fjällsemestern kanske man hellre vill befinna sig vid en fiskesjö, eller bara ta med sig liggunderlag och god fika ut på en promenad till närmsta mysiga plats. Att få lov att bara vara och koppla av i den vackra miljön med kalfjällets vida utsikt är en stor upplevelse i sig!

Denna utrustning finns i boendet

Lägenheterna som hyrs ut i Björnliden har alla bekvämligheter som behövs för en skön vistelse i fjällen. T.ex. finns denna utrustning:

  • Kök med alla grundläggande viktiga funktioner.
  • TV och bredband för att inte missa vad som händer i omvärlden.
  • Tvättstuga och bastu som delas med de fem andra lägenheterna.

Enkelt, tryggt och bekvämt att uppleva kalfjället

Nästan på den norska gränsen, med både svenska och norska naturreservat och nationalparker på kort avstånd, finns det en mängd fjällupplevelser att njuta av, och många orörda områden att upptäcka. I norra Dalarnas fjäll kan alla hitta sina smultronställen, oavsett ålder, kondition och förkunskaper om vandring, cykling eller skidåkning. Kom bara ihåg att ha med karta och kompass ut på turen ifall mobilens täckning skulle försvinna, samt ett extra ombyte med varma och skyddande kläder eftersom vädret i fjällen kan växla otroligt snabbt. Glöm inte heller att tala om för någon vart turen går och hur lång tid den förväntas ta, ifall det skulle vara svårt att nå fram på telefon ute i terrängen.

HELSINGBORG: Välj rätt företag för relining

Relining innebär i korthet att stammar och rör på en fastighet renoveras genom att ett ”inre rör” skapas i de befintliga. Vad bör man som kund tänka på i val av företag vid behov av denna hjälp i Helsingborg?

Problemet – Kvalitén visar sig efter en längre tid

En svårighet med relining är att kvalitén på utfört arbete visar sig efter mycket lång tid. Det kan ta närmare 10 år innan små felaktiga arbetsmoment visar sig i skador på rören. Att i detta fall inspektera och försöka kräva garanti är inte helt enkelt. Det är alltså av extra stor vikt att rätt företag anlitas redan från början.

Hitta företag för relining i Helsingborg

Som fastighetsägare finns det två vägar att hitta ett passande företag för det arbete som behöver utföras. Antingen tar fastighetsägaren själv ansvaret och kontaktar olika entreprenadfirmor eller så sker kontakt med en reliningkonsult i närheten av Helsingborg. Dessa genomför besiktning, offertunderlag och kontroller och kan därmed både hjälpa fastighetsägaren att hitta passande entreprenör samt kontrollera att arbetet utförs korrekt. De gör däremot inte hantverket.

Att jämföra själv

Sker en jämförelse själv av entreprenörer kan följande punkter kontrolleras.

  • Erfarenhet – År i branschen
    Ett företag som varit aktiv länge i branschen har troligtvis gott rykte och hög kompetens. De sämre företaget brukar snart försvinna från marknaden. Om de funnits länge brukar det även vara lätt att hitta referenser.
  • Referenser
    Genom att kontakta andra fastighetsägare i Helsingborg, som redan utfört relining, går det att få referenser. Framförallt är det en fördel att kontakta ungefärligt lika stora fastighetsägare. Det är även bra om det gäller samma fastighetsform. Önskar en bostadsrättsförening genomföra relining kan de därmed kontakta en annan bostadsrättsförening i Helsingborg eftersom det kommande arbetet liknar det redan utförda arbetet.
  • Kan utföra samtliga tjänster
    En annan sak att kontrollera är att entreprenören erbjuder samtliga tjänster som behövs. Det kan exempelvis gälla rörinfodringar, rörspolning och annan renovering. Att få allt utfört av ett och samma företag brukar vara enklare och dessutom säkrare utifrån ett garantiperspektiv.
  • Godkända enligt BRiF
    Att kontrollera att entreprenören är ansluten till branschorganisationen BRiF är även en fördel. Det är visserligen inte någon garanti för att arbetet kommer bli korrekt men företaget har i alla fall åtagit sig att följa branschorganisationens regler.

Eventbyrå Stockholm – För de bästa digitala eventen

Den senaste tiden har inneburit stora utmaningar för företag som vill investera i olika typer av event. På grund av pandemin men även den snabba digitaliseringen har större krav ställts på att kunna genomföra bra och välfungerande event – helt digitalt. För att säkerställa att dessa typer av event fungerar så smidigt och professionellt som möjligt kan man ta hjälp av en Eventbyrå i Stockholm. Detta innebär att man får tillgång till erfaren kompetens och fungerande utrustning för att det digitala eventet ska bli lyckat. Olika sätt att hålla digitala event på kan vara:

  • Livestream
  • Live & Dine
  • Stream & Studio

Livestream

Det är en mycket annorlunda sak att hålla ett event digitalt än att hålla det fysiskt, men det behöver inte vara en nackdel. I stället kan man försöka vända på det och se sitt digitala livestreamade event som en stor fördel i sin skalbarhet och i sin förmåga att nå en större publik. Det viktigaste är att man har en god förbindelse med de man vill nå ut till, en proffsig leverans och bra kvalitet på ljud och bild. Genom att använda sig av en erfaren Eventbyrå i Stockholm kan man säkerställa att alla dessa delar fungerar utan problem.

Live & Dine

Ett spännande koncept som man som företag kan få hjälp med genom sin Eventbyrå i Stockholm är Live & Dine, alltså att man tillsammans lagar mat, fast på distans. Detta ger upphov till inspiration och skratt, trots att man befinner sig på olika platser. Alla deltagare i denna typ av event kan alltså delta i evenemanget medan de befinner sig i sina egna hem.

Stream & Studio

En annan sak man kan få hjälp med är att sända sina event från en professionell studiomiljö. Detta ger ett gott helhetsintryck och ökar professionaliteten i leveransen. Många kan nog relatera till digitala event som fallerat just för att kvaliteten på innehållet blivit lidande. En Eventbyrå i Stockholm kan hjälpa till med att tillhandahålla lokaler och utrustning för att det digitala eventet ska bli lyckat.

Kompetensen i fokus vid val av Eventbyrå i Stockholm

Något av det viktigaste då man väljer Eventbyrå för sitt digitala event är att man vänder sig till någon som har god kompetens på plats för att uppfylla de krav och önskningar man har. På så vis kan man få vägledning genom hela processen och säkerställa goda resultat.

Bemanningsföretag vård och omsorg– när det behövs extra hjälp

Vården är ofta överbelastad och personalen sliter hårt för att få ihop det. Dagarna är långa och personalen får mer än sällan arbeta övertid. Detta påverkar deras mentala och fysiska hälsa, samtidigt som det påverkar kvaliteten på vården. Bemanningsföretag inom vård och omsorg kompetens och personal för att stötta upp sjukvårdssektorn. Det underlättar för övrig personal och ger arbetsgivare ett alldeles utmärkt alternativ i hektiska perioder där mer personal krävs.

Vad gör ett bemanningsföretag inom vård och omsorg?

Ett bemanningsföretag är en lösning för företag när de söker ny personal, behöver annan kompetens eller är i behov av annan tillfällig bemanning. Det är en otroligt flexibel lösning eftersom det är företaget som bestämmer hur lång tid och till vilken omfattning de behöver hyra in personal. Bemanning kan behövas vid exempelvis:

  • Arbetstoppar,
  • Organisationsförändringar eller
  • Vikariebehov.

Det är alltså ett bra alternativ för att snabbt lösa kompetens- och bemanningsbehov. Ett bemanningsföretag har lång erfarenhet av bemanning och stöttar sina kunder genom hela rekryteringsprocessen. Rekryterarna måste vara erfarna och känna till marknadens utmaningar och möjligheter. Kunden betalar endast för de timmar som de är i behov av.

Att jobba inom bemanning

Inom vård och omsorg kan man arbeta som olika befattningar om man vill arbeta konsultmässigt, då det finns stora behov inom varje enhet. Exempelvis kan man arbeta som:

  • Barnmorska.
  • Sjuksköterska i Norge.
  • Läkare.
  • Psykolog.
  • Undersköterska.
  • Arbetsterapeut.
  • Socionom.
  • Lärare.
  • Undersköterska.
  • Fysioterapeut.

Att arbeta som konsult är lite annorlunda jämfört med att arbeta med ett vanligt heltidsjobb. Det innebär att man är egen företagare eller anställd av ett bemanningsföretag men är uthyrd till andra företag där man arbetar. Bemanningsföretaget betalar ut lönen, försäkrar en och ser till att man får en konsultchef under processen. Det är vanligt att man i början av karriären tar på sig konsultuppdrag för att samla erfarenhet och bygga upp ett starkt CV. Om man har spetskompetens inom eftertraktade områden kan konsultrollen vara något att undersöka. I och med eftertraktad kompetens blir man en attraktiv konsult på arbetsmarknaden, vilket ofta innebär många spännande uppdrag.

Välja leverantör av el i Stockholm

Många boendes i Stockholm, både i bostadsrätter, villor och fritidshus, måste själva välja leverantör av el. Valet kan verka svårt på grund av det stora utbudet av elbolag men det finns några tips som man kan använda sig av för att göra valet lite enklare. Uteslutningsmetoden kan till exempel vara bra – där man börjar att välja bort dom som inte är intressanta av olika skäl.

Jämföra el i Stockholm

Det finns en hel del leverantörer av el som säljer el i Stockholm. Det finns stora och rikstäckande bolag likaväl som mindre och mer okända sådana. När man ska välja vem av alla man vill köpa sin el ifrån är det bra att jämföra – men först behöver man fundera på vad man vill jämföra. Nedan följer några förslag:

  • Möjlighet till förnybar el
  • Priser
  • Avtals, – och uppsägningstider
  • Produktionsmetoder från el – till exempel vind, – eller vattenkraft

Många som köper el till sin bostad, så väl i Stockholm som i andra städer, tycker att priset för elen är det allra viktigaste – alltså att det ska vara så billigt som möjligt. Visst kan det vara en fördel, speciellt när elpriserna i södra Sverige skjuter i höjden, men billig el är inte nödvändigtvis det viktigaste.

Det kan till exempel vara fördelaktigt att välja förnybar el eftersom det är bättre för miljön och det kan dessutom vara klokt att jämföra avtals, – och uppsägningstider ser ut mellan olika elbolag.

Köpa el i Stockholm – så går det till

För den som letar efter ett elbolag som erbjuder sina tjänster i Stockholm och har jämfört och hittat ett som verkat bra är det stora jobbet redan gjort. Att kolla runt, jämföra och känna efter är helt klart det som tar mest tid med att välja en leverantör av el – därefter krävs på sin höjd ett par minuter.

Många elbolag erbjuder idag sina nya kunder att teckna avtal direkt på nätet. Där fyller man i alla sina uppgifter, så som namn, personnummer, adress och så vidare och sedan fyller man i sina val vad gäller el. Till exempel om man vill ha förnybar el, hur lång avtalstid man vill ha, om man vill betala via pappersfaktura, autogiro, e-faktura eller något annat, samt andra eventuella uppgifter som efterfrågas. Till sist är det bara att godkänna villkoren innan allt är helt klart!

Vad är en körjournal och varför kan man behöva en?

En körjournal skulle kunna liknas vid en dagbok – fast för bilen. En sådan behövs inte om man kör sin privata bil i privata ärenden men däremot kan det vara bra att ha om man har en tjänstebil. Det är vanligt att en tjänstebil används både i arbetet och privat – och det är viktigt att kunna visa för Skatteverket hur bilen används.

Vad är en körjournal?

En körjournal är som sagt som en dagbok, där tanken är att alla resor med en tjänstebil ska registreras på ett eller annat sätt. Man kan ha en manuell journal, som skrivs för hand, eller en elektronisk variant som registrerar alla resor. Journalen bör innehålla:

  • Vilket år den gäller för
  • Mätarställning vid årets början och slut
  • Registreringsnummer för den aktuella bilen

Utöver detta ska man i bilens körjournal ange information kring varje resa. Här ska man få med datumet för resan, mätarställning vid start och slut, hur många kilometer man kört med bilen, vem som har kört den samt om man har tankat. Om möjlighet finns är det också bra att anteckna i vilket syfte resan har gjorts.

Därför är det bra

Det finns ingen lag som säger att man måste föra körjournal – men däremot kan det underlätta. Om man inte gör det, utan bara kör med en tjänstebil både i jobbet och privat, kan man bli beskattad för bilförmån.

Man måste därmed kunna visa för Skatteverket att man använt arbetsgivarens bil för privat bruk max 10 gånger per kalender år på en sammanlagd sträcka om max 100 mil. Här är det bra att känna till att resor till och från arbetet också räknas som privata resor.

Kör man mer än 3000 mil i tjänsten per år så kan man även få en lägre bilförmån. Om arbetsgivaren sköter detta är det inget man behöver tänka på själv men i annat fall kan man ta upp det i sin inkomstdeklaration.

Det kan verka krångligt att föra körjournal över sitt bilkörande i tjänst och privat och visst kan det kräva en del jobb om man väljer att anteckna allt i en fysisk ”dagbok”. Om man däremot väljer en elektronisk variant blir arbetet minimalt och man kan ändå redovisa körningen till Skatteverket, som använder dessa journaler som underlag för att granska bilförmåner av dom olika slag som finns.

Sida 1 av 9

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén