Regnet öser ned från himlen. Paraplyet har du glömt hemma, du har bara en t-shirt på dig och ryggsäcken är inte vattentät. Det är sommar och gatorna är fulla med folk som tar skydd under första bästa tak eller träd. Plötsligt slår det dig, du har ju kvar regnponchon du fått av ett företag i väskan! Med ett leende på läpparna tänker du tillbaka på den där trevliga tjejen som delade ut dessa på festivalen du var på i somras. Festivalen du var på där du också glömt regnkläder och där den här ponchon gjorde det möjligt för dig att fortsätta ta del av festligheterna trots att himlen hade öppnat sig. Du vecklar ut din plastiga räddning, trär den över huvudet och på bröstet står stolt organisationens logga.

Utan avsevärd ansträngning från er sida har ni nu lyckats med två otroliga saker, ni har dels fått ett band till den tacksamma individen som ni nu skyddar mot skyfallet och dels har ni skapat en vandrande annons.

Bygga varumärke via reklamprodukter

Detta är syftet med reklamprodukter, att med små medel sprida ert budskap via produkter som används i vardagen. Det är en diskret form av kommunikation som skapar ett undermedvetet samband mellan er och dem som era produkter räddar i vardagliga sammanhang. En poncho är bara ett regnskydd men när den väl kommer till användning blir den så mycket mer. Den går från att vara ett stycke plast till att bli stark ammunition för er och ert företag. I personen ni räddar från regnets ögon har ni just kommit till hans eller hennes undsättning, en känsla som är svår att förmedla via någon annan typ av marknadsföring.

Inte nog med att ni nu skapat en särskilt relation till den person som stolt vandrar runt i er poncho, ni har också fått en extra ambassadör som spatserar runt på gatorna med er organisations budskap. Utan ord visar denna person upp er och ger er utrymme under bästa sändningstid! För vem lägger inte märke till personen som kan tackla regnet medan alla andra står och trycker i trappuppgångar och portöppningar? Allt tack vare en enda liten regnponcho.