Fler av de företag som specialiserat sig mot outsourcing av kundtjänst och kundsupport erbjuder dedikerade team. Det lyfts upp som en fördel i förhållande till de mindre företagen som inte alltid kan erbjuda detta. Men vad betyder det? Vad finns det för fördelar med att ha dedikerade team inom outsourcing?

Dedikerade team inom outsourcing

  • Outsourcing
    Outsourcing innebär att ett företag köper in tjänster från ett annat företag för att underlätta deras dagliga verksamhet. Tjänster som annars hade utförts inom företaget av de anställda. Det vanligaste är att detta sker med kundtjänst eller delar av kundtjänst. Med andra ord återkommande, enklare, uppgifter som kan hanteras av personal som är speciellt duktiga på kundbemötande. Men det finns även exempelvis inom IT.
  • Dedikerade team
    Med dedikerade team menas att de personer som ska utföra arbetet/servicen är ”handplockade” just för detta uppdrag. Det kan därmed finnas en urvalsprocess innan teamet kan påbörja sitt arbete som ligger till grund för att personer med rätt kompetens och erfarenhet får uppdraget.

Dessa kan sedan arbeta helt och hållet mot en enda kund, och inte sällan på kundens arbetsplats. Men de är inte anställda av kunden. Därmed skapas både en större flexibilitet och trygghet – något som kan gynna kundens affärsmässiga utveckling.

Fördelar med dedikerad outsourcing

Ett företag som specialiserats mot kundtjänst kommer ha medarbetare som är extra utbildade och ha extra kompetens inom detta område. Ett företag som erbjuder outsourcing inom IT kommer ha mycket kompetent personal inom detta osv. Dessa företag har helt enkelt många anställda med spetskompetens. Skulle en av de anställda bli sjuk eller säga upp sig finns andra som snabbt kan ta över där arbetet stannade. Att ha ett dedikerat team skapar alltså en trygghet i att kompetens och personal alltid finns tillgänglig. Det är en av de stora fördelarna.

Det kan jämföras med om ett företag istället ska anställa. De behöver gå igenom en lång anställningsprocess och skulle de sen inte bli nöjda är det svårt att säga upp personen. Blir någon eller några av de anställda sjuka kan det resultera i att arbetet inte blir utfört i tid. Dessutom kommer dessa till stor sannolikhet inte få samma kompetenshöjande fokus som de företag vars enda uppgift är att erbjuda smidiga lösningar inom outsourcing.