”Privatleasing av din Peugeot fr. 1899kr/mån” Så marknadsför ett bilbolag i Örebro en av de billigare bilarna för privatleasing. Det kan låta lågt med knappt 2000 kr per månad för en splitterny bil. Men kom ihåg att det är ett ”från”-pris.

Privatleasing ökar kraftigt vilket inte minst beror på den låga kostnaden. Du får köra en helt ny bil och betala för detta knappt 2000 kr per månad. Du behöver då inte bry dig i besiktningar, service, reparationer eller skatt. Men kostar det verkligen bara 2000 kr? Ja, men det krävs att man inte väljer en massa tillval. Ett större bilföretag i Örebro visar följande uppställnig vid privatleasing av en Peugeot 208 Active PureTech 82. (Den bil som kunde leasas för lägst pris per månad)

Tilläggen kostar…

Vilka tillägg som kostar extra, och vilka som ingår kan självklart varierar beroende på hur bilbolagen bygger ihop de olika paketen. Några små tillägg som kan kosta extra är följande. Priserna är från Peugeot.se och gäller oavsett modell.

  • Gummimattor – Betala 16 kr extra per månad för att få gummimattor
  • Färg – Om man väjer en grå Hurricane tillkommer inte några extra kostnader. Är det däremot exempelvis Grå Artense tillkommer 70 kr per månad. Det är alltså inte enbart funktioner och tillbehör som kostar utan även utseendet.
  • Lastskyddsnät – Ett nät som kan monteras längst bak för att inte lasten ska ”skjutas” framåt vid kollision. Nätet finns enbart till SW, dvs en större modell. Önskar man lastskyddsnät kostar det 27 kr per månad. Under två år skulle man alltså betala 648kr för nätet. Kanske är det till och med smartare att köpa vissa detaljer och montera, för att sedan montera bort när leasingtiden är slut.
  • Dragkrok – En fast dragkrok kostar 188 kr per månad. Men alternativet finns även att välja avtagbar dragkrok vilket då skapar ungefär dubbelt så stor kostnad.

Som exempel visar kan privatleasing i Örebro vara ett billigt och smidigt alternativ. Men man bör inte fastna för mycket på ”från-priserna” då man ofta behöver vissa av tilläggen. Inte minst vinterdäck blir ett måste i stora delar av Sverige. Samtidigt får det ställas mot kostnaden att köpa in allt om bilen istället köps. (Alla priser är enbart med som exempel)