Att hyra ut och montera byggnadsställningar är en verksamhet som många entreprenörer börjat syssla med på senare år. Kanske har det varit särskilt lönsamt just under de senaste åren, när byggkonjunkturen har varit riktigt hög.

Kanske är det också så att mer aggressiv marknadsföring krävs när byggkonjunkturen svänger nedåt. Mer kapital kan behöva läggas för att nå kunderna – om kunderna inte kommer till firman. Oavsett uppdragsflöde skadar det inte att synas på ett eller annat sätt. Oavsett om man vill ha en mer passiv eller aktiv marknadsföring kan sökordsannonsering vara ett bra val.

Förhållandevis mild konkurrens

Vid en sökning på ”byggnadsställningar” är det två betalda resultat på första sidan. Det är inte ovanligt att man ser betydligt fler betala placeringar på första sidan. Samtidigt bör det tilläggas att det som sökmotorn visar för besökaren kan variera, och att det beror på en rad olika faktorer.

För att boka byggnadsställningar i Trollhättan finns denna uthyrare.

Tilläggas bör dock att en rad aktörer annonserar med så kallade shopping ads, alltså produktbilder och priser direkt. Dessa hamnar som regel över samtliga resultat, nästan direkt under sökfältet efter en sökning. Här finns en rad välkända aktörer, samt ett antal mindre företag.

Ofta väloptimerade annonser

Många av annonserna är skrivna efter konstens regler. Förvisso finns det inga direkta ”rätt” eller ”fel” – det som hjälper annonsören att nå sina ROI-mål eller andra mål är det som är rätt, givetvis. Dock finns det vissa saker som många skulle argumentera för är bra att ha med i en annons. Till exempel menar många att det är viktigt med en call to action, och att den åtminstone finns i resultatets description. En firma avslutar till exempel med ”Ring oss, så berättar vi mer om våra byggnadsställningar” och har lagt in telefonnumret direkt efter Title, så som man kan välja att göra i annonseringsverktyget.

Även i mindre och medelstora städer finns en närvaro. Söker vi till exempel på ”byggnadsställningar Trollhättan”, så finns en betald annons som visas för oss. Dock tycks inte annonsen ha optimerats just för Trollhättan. Mer troligt är att annonsören kör samma annons på flera olika sökord som innehåller ”byggnadsställningar” någonstans. Mer gynnsamt hade kunnat vara att ha ”byggnadsställningar Trollhättan” i title – för att på så sätt skapa relevans och möjligen en bättre klickfrekvens.