Ponera att den lokala tidningen, radio- eller tv-kanalen har skickat en förfrågan om att intervjua ditt företag. Detta är såklart en utmärkt möjlighet att öka varumärkeskännedomen i lokalsamhället. Genom att låta företaget intervjuas kan du öka möjligheterna att man börjar prata om företagets tjänster eller produkter. I denna situation kan en föreläsare i medieträning vara till stor tjänst.

För såväl du själv som dina anställda kan gynnas mycket av att medietränas. Det är nämligen lätt hänt att man agerar likt ett rådjur i strålkastarljuset när kameran riktas mot en. Det innebär att möjligheten att kunna uttrycka ett budskap riskerar att gå förlorad. Så hur ska du kunna förbereda dig själv och dina medarbetare på denna ovana situation?

Som du säkert redan har förstått är vårt tips här att ta hjälp av en föreläsare i medieträning. En sådan är proffs på just detta och kan hjälpa dig och ditt team att få en ökad insikt i ämnet. Så ta hjälp i förebyggande syfte innan det är för sent!

Låt en föreläsare hjälpa er att stå ut i konkurrensen

Medieteknik när någon som man blir bättre på ju mer man övar på det. Det finns nämligen olika metoder och tekniker som du kan använda dig av när du pratar med journalister. Du och dina medarbetare är trots allt företagets ansikten utåt. Därför är det viktigt att ta kontrollen över situationen och ta taktpinnen i konversationen.

Därför bör du tänka på följande saker och sedan boka en föreläsare inom medieteknik:

  • Få en ökad medietäckning genom att utbilda dig själv och din personal i medieteknik. Dina konkurrenter kommer garanterat tala med media. Därför är det viktigt att även du själv och dina anställda gör er gemensamma röst hörd.
  • Föregå medierna i samband med kriser. Negativ publicitet är tyvärr någonting ofrånkomligt för många företag. Men genom att ligga i framkant och föregå medierna kan du begränsa skadan vid en kris. Därför är det viktigt att du själv och dina anställda vet vad ni ska säga till media när ni plötsligt befinner er i deras blickfång.
  • Få en fördel gentemot konkurrenterna. Som vi redan har nämnt kommer era konkurrenter låta sig intervjuas. Men varför inte låta er medietränas och framstå som än bättre än konkurrenterna?!